torsdag 24 november 2011

Två noveller

Inför en lektion i svenska b som jag ska hålla imorgon (jag har praktik på en gymnasieskola) har jag idag läst två noveller. Den första heter Elda telefonkataloger och ät skriven av Johan Ajvide Lindqvist och den andra heter Det skvallrande hjärtat av Edgar Allan Poe. Novellerna har sådär 160 år mellan sig men gav samma känsla: läskigt på ett psykologiskt vis.

Ajvide Lindqvists novell är skriven i jagform och handlar om två pojkar som till en början söker varandras sällskap för att de kunde vara sig själva tillsammans och de ägnade sig åt att leka "Sagan om ringen" och att elda telefonkataloger. En dag möter de en man som ger dem en revolver och lekarna förändras i takt med att pojkarna förändras. 

Poes novell är även den skriven i jagform och handlar om en man som arbetar som vårdare åt en äldre herre. Vårdaren lyckas ha ihjäl sin patient efter en hel del förberedelser men sedan går det inte enligt planerna för vårdarens tidigare lugn byts ut mot helt andra känslor när polisen knackar på dörren.

Min tanke med valet är att föra med eleverna från Romantikens läskiga berättelser till dagens för att sedan komma in på vampyrgenren. Nästa gång tänkte jag ta upp utdrag ur Dracula, En vampyrs bekännelse och Om jag kunde drömma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar