måndag 21 november 2011

Träna med Mma Ramotswe

Jag är en slalomläsare, om jag ska använda bokbloggarspråk. Jag läser ofta flera olika böcker med olika syften. När jag tränar lyssnar jag alltid på ljudbok. Den sista tiden har det varit ljudböcker från serien Damernas detektivbyrå  av Alexander McCall Smith. Än så länge har jag lyssnat på:


  1. Damernas detektivbyrå (2004)
  2. Giraffens tårar (2004)
  3. Vackra flickors lott (2006)
  4. Kalaharis skrivmaskinsskola för män (2006)
  5. Lycka och ett par blå skor (2007)

För tillfället håller jag på med Livets skafferi (2007). Böckerna räknas enligt Wikipedia som kriminalromaner men skiljer sig markant från vanliga deckare. Böckerna är charmiga och roliga. När jag lyssnar på dem så blir jag alltid glad, även om jag kan bli berörd också. Huvudpersonen Mma Ramotswe är helt underbar! Hon är en "traditionellt formad dam" som bor i Botswanas huvudstad Gaborone och arbetar som detektiv. Hon har ett stort hjärta och gör alltid sitt yttersta för att hjälpa människor men tar inte skit från någon. 

Om en halvtimma ska jag cykla iväg till gymmet och då är det alltid Mma Ramotswe som är med mig i lurarna. Hon är bäst på att motivera mig i träningen!

2 kommentarer:

  1. =) Det kanske man skulle prova. Funkar kanske bäst i gymmet dock.

    SvaraRadera
  2. Det funkar mycket bra i gymmet med all sorts ljudbok men med Damernas detektivbyrå speciellt. Antagligen för att den innehåller en lagom dos spänning och en lagom dos humor.

    SvaraRadera