lördag 19 november 2011

Böcker jag "borde" läsa

På BBC:s 100-lista finns det 17 stycken som jag är sugen på och även tycker att jag "borde" läsa.

1.Pride and Prejudice - Jane Austen
2. The Lord of the Rings - J. R. R. Tolkien
3. Nineteen Eighty Four - George Orwell
4. Gone With The Wind - Margaret Mitchell
5. War and Peace - Leo Tolstoy
6. The Hitch Hiker’s Guide to the Galaxy - Douglas Adams
7. Brideshead Revisited - Evelyn Waugh
8. Crime and Punishment - Fyodor Dostoyevsky
9. Grapes of Wrath - John Steinbeck
10. Sense and Sensibility - Jane Austen
11. Moby Dick - Herman Melville
12. Oliver Twist - Charles Dickens
13. The Inferno – Dante
14. Vanity Fair - William Makepeace Thackeray
15. A Christmas Carol - Charles Dickens
16. Charlotte’s Web - E. B. White
17. Adventures of Sherlock Holmes - Sir Arthur Conan Doyle

I går lånade jag 1984 som är en sån där bok som jag ha hört så mycket om om tycker därför att det är skam att jag inte har läst. Nu har jag i alla fall börjat på den.


3 kommentarer:

  1. Känns skönt att veta att jag har läst i alla fall några av de där titlarna... Säg till när det är dags för tolkien... jag har hela serien i finfin pocket. Har Austen också, men antar att du inte vill släpa runt på samlingsvolymen den är ganska otymplig.

    Mitt eget nästa läsprojekt heter Becca Fitzpatrick.
    //Lynda

    SvaraRadera
  2. Trevligt att höra! När det är dags så vet jag vart jag kan vända mig :)

    SvaraRadera
  3. Du får i så fall dock stå ut med den gamla svenska översättningen, den där de envisades med att översätta namn också med mindre lyckat resultat.

    SvaraRadera