onsdag 23 november 2011

decemberläsning

Jag har fåt två idéer för min läsning i deceber. För det första har jag en uppgift i skolan som lyder som följer:

Uppgift till 22/12
Välj två LL-böcker; ett skönlitterärt verk och en faktabok. Gör en kort analys (=cirka 1 A4-sida/bok) och mejla in dem senast 22/12.

När jag var nere och kollade på hyllan för LL-böcker p Biblioteket så hittade jag Fjodor Dostojevskijs Brott och straff  som var med på listan över böcker jag borde läsa från BBC:s 100-lista. Två flugor på en smäll!

För det andra tänkte jag haka på en utmaning från bloggen Dantes bibliotek  (som drivs av bland andra min gamla kursare Therese) som innebär att läsa en bok från ett nordiskt land varje månad. I december ska boken vara från Island. Någon som har tips på en bra isländsk författare?

3 kommentarer:

  1. Maila Anna Gunnarsdottir och fråga... Hon vet säkert massor, så kan du tipsa vidare om några.

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde det men har ännu inte fått något svar. Hon översätter ju så hon borde ju ha koll.

    SvaraRadera
  3. Jag har själv funderat på att läsa Gyrdir Eliassons Bland träden. Gyrdir vann Nordiska rådets litteraturpris 2011 och Bland träden är en novellsamling som verkar ha fångat den isländska sagokulturen ganska bra. Jag funderar även på Skugga-Baldur (av Sjón). Det är faktiskt Anna som har översatt den!

    Annars är det många som tycker om Arnaldur Indridasons böcker, dock skriver han i en genre som inte tilltalar mig riktigt...

    Roligt att du vill vara med i utmaningen förresten!

    SvaraRadera