söndag 4 december 2011

Isländsk läsning

Jag har precis börjat med boken Glasbruket av Arnaldur Indriðason. Boken är en deckare från 2007 som utspelar sig på Island. Så här beskriver mitt biblioteks hemsida handlingen:
När en man hittas mördad i Reykjavik ställs kriminalpolis Erlendur Sveinsson och hans kollegor inför ett komplicerat fall. Utredningen avslöjar gamla och nya brott som lett till flera tragedier. Samtidigt försvinner en ung kvinna från sitt eget bröllop.
Jag  lyssnar på boken som ljudbok och tycker att den verkar ganska spännande. Den är inte så där omöjlig att släppa som deckare kan vara men helt okej. Själv tycker jag att deckare är helt okej oftast, speciellt med tanke på att jag har något konstigt behov av att höra om och se på otäckheter i allmänhet. Särskilt bra tyckte jag om deckarna i Millenium-serien av Stieg Larsson. De böckerna hade jag svårt att lägga ifrån mig.

Vad som är typiskt isländskt med Glasbruket vet jag inte. De utspelar sig på Island som sagt och namnen är isländska men själva handlingen skulle lika gärna kunna vara svensk eller var som helst ifrån. Dock är det trevligt att lära sig mer om de lika orter som finns på Island, innan kände jag bara till Reykjavik.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar