onsdag 7 december 2011

Hungerspelen igen

Här kommer en text som jag skrev om Hungerspelen för att eleverna skulle se exempel på hur man kunde skriva ett boktips. Eleverna verkade inte så imponerade av boken men min syster Johanna som jag sedan läste texten för blev sugen :)

Hungerspelen av Suzanne Collins 
’Prim!’ Det kvävda skriket sliter sig upp i min strupe och mina muskler börjar fungera igen. ’Prim!’ Jag behöver inte tränga mig fram genom folkmassan. De andra ungarna stiger genast åt sidan så att jag kommer fram till scenen. Jag når fram till henne i samma ögonblick som hon är på väg att äntra trappan. Med en svepande rörelse föser jag henne bakom mig. ’Jag anmäler mig som frivillig!’ flåsar jag. ’Jag anmäler mig frivilligt till slåttern!’ (Collins, 2008, sidan 19-20)

Boken Hungerspelen utspelar sig i en alternativ framtid av vad dagens USA skulle kunna vara. Landet är uppdelat i 12 distrikt vars invånare är nästan som slavar åt regimen i landet och de som bor i huvudstaden. Varje år ordnar regimen ett hungerspel som går ut på att två ungdomar mellan 12 och 18 från varje distrikt väljs ut för att slåss med varandra, likt gladiatorer, på liv och död. Spelen är ett sätt för regimen att hålla befolkningen i schack och tvingar dem därför att följa spelen via tv-sändningar dygnet runt. Bokens huvudperson Katniss Everdeen, som till vardags är en 16-årig flicka från distrikt 12, väljer att ta sin lillasysters plats i spelen. För Katniss, som vuxit upp under fattiga och hårda förhållanden och tvingats försörja familjen som tjuvjägare, är det inget alternativ att förlora spelen även om hon ogillar tanken på att döda sina motspelare, särskilt pojken Peeta Mallark som även han kommer från distrikt 12.
                      En av bokens största förtjänster är huvudrollen Katniss personlighet. Katniss är stark och självständig samtidigt som hon är känslig och omtänksam. Jag anser att det är mycket positivt med ungdomsböcker med starka kvinnliga huvudroller. Boken är en riktig bladvändare och nästan omöjlig att lägga ifrån sig för att historien är så spännande. En annan sak som jag gillar med boken är att den är tydligt samhällskritisk och ifrågasätter politiskt förtryck samt tv:n roll i vårt samhälle.
                      Bokens upplägg påminner om klassiker som Flugornas herre och 1984 i och med att den dels handlar om vad ungdomar som lämnas ödemarken kan drivas till att göra mot varandra och dels om att ständigt vara övervakad.
                      Boken är den första av en serie på tre böcker och den kommer på bio i mars 2012. Jag rekommenderar dig att läsa Hungerspelen om du gillar böcker som är spännande och ganska råa som man hela tiden får följa med i huvudpersonens tankar och känslor.

För övrigt är jag igång med tvåan Catching fire. Jag har den bara som e-bok och på engelska vilket får med sig vissa konsekvenser: dels läser jag inte så snabbt och dels läser jag inte så länge. Men den är verkligen görbra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar