torsdag 19 januari 2012

Jag vill inte dö jag vill bara inte leva

Jag är precis klar med Ann Heberleins självbiografi Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Boken var riktigt tung. Som titeln avslöjar så kämpar författaren mot självmordstankar och boken var hennes dagbok under den tuffaste sommaren på många år.
Det som gör att boken blir mer än bara ångest är hennes avstickare bland filosofer och författares syn på lycka, psykisk sjukdom och självmord. Författaren är teologie doktor i etik och kan sin Kant och de andra som ett rinnande vatten. Hennes återkommande adresserande av tankar och frågor till Gud tilltalar så klart en gammal religionsvetare som mig också.
Jobbigast är själva ämnet i sig och hur hon gång på gång måste påminna sig om att hon älskar sina barn. Men precis som med En dåre fri så blir jag inspirerad att våga försöka följa mina drömmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar