lördag 31 mars 2012

Fatta Eld

Förra helgen gick jag på Hungerspelen på bio och tyckte därför att det var dags att läsa ut Fatta eld som jag började med i höstas.

Ärligt talat så var den lite av en besvikelse. Dock räddade det oväntade slutet boken och jag är fortfarande sugen på att läsa sista delen Revolt. 


Jag minns inte hur mycket jag har skrivit innan om boken och vill inte ödsla tid på att upprepa mig men den är ju en fortsättning på HS som handlar om vad som händer efter att Katniss och Peeta vunnit. Konsekvenserna för den upprorshandling hon gjorde blir stora och straffet från regimen blir att de får skickas tillbaka till arenan.

Det som kändes lamt var just att de än en gång skulle tillbaka till arenan och att regimen inte straffade henne genom att döda någon i hennes familj. Varför skulle de inte göra det liksom? De piskade lite på Gale, det var allt. Jag saknade dessutom lite mer triangeldrama mellan Katniss, Gale och Peeta men det kanske kommer i tredje boken?

Bion då? Mitt intryck av filmen var positivt. Det enda jag inte kunde komma över var att de fattiga distriskten hade kläder från typ 30-40-tal. Varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar