onsdag 1 februari 2012

Sfinx

Jag har läst Sfinx av Christine Falkenland. Boken är en brevroman där huvudpersonen som förblir namnlös skriver brev efter brev till sin före detta makes nya fru. Den första hustrun är mycket fixerad och avundsjuk på det förmögna och lyckliga liv den före detta maken och hans nya fru har tillsammans och breven blir än mer obehagliga. En intressant interxet i boken är från Bibeln där hon skriver att hon är Ligeon, namnet på en demon i Nya testamentet. Hon antyder alltså att hon är besatt vilket hennes osunda fixering skulle kunna förklaras av. Andra intressanta teman i boken klass och sexualitet.

Jag gillade boken. Formen hade jag lite svårt för i början men när jag vande mig så blev boken riktigt bra. Det är en typisk sån bok som är lite jobbig när man läser den men som efter att man har läst ut boken så förstod man att den var bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar